Volledige IT zorg voor de gehandicaptenzorg
Het ondersteunen en begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking kan niet zonder IT. (Informatie Technologie). Alleen ontbreekt het vaak aan eigen IT kennis bij kleinere zorgorganisaties. Dat was ook het geval bij Stichting Het Lichtpunt. Hun kernactiviteit is immers zorgverlening; een dure IT medewerker staat niet op de loonlijst en bovendien is het geen dagtaak. ICoTec nam daarom de volledige IT zorg van hen over. We gingen erover in gesprek met Esther Meijvogel – Souverijn, Manager Facilitaire Zaken.
Uitdagingen
Een interne verbouwing zorgde ervoor dat ook de IT infrastructuur opnieuw onder de loep moest worden genomen. Daarnaast bleek corona een belangrijke reden te zijn om het ‘altijd en overal werken’ beter te faciliteren. “Onze zorgmedewerkers moeten in alle gevallen op een veilige manier cliëntendossiers kunnen raadplegen, we moeten voldoen aan AVG richtlijnen maar ook altijd bereikbaar zijn. Een haperende, onveilige wifi-verbinding of falende telefonie kunnen we ons daarom niet permitteren”, vertelt Esther.
Plan van aanpak
Er werd contact opgenomen met Bob de Rijk, supervisor van de operationele afdeling van ICoTec. Er volgde allereerst een uitgebreide inventarisatie op het gebied van verbindingen, telefonie, werkgemak, applicaties en veilige digitale opslag. Vervolgens werd er een functioneel ontwerp gemaakt voor een volledig nieuwe IT omgeving, waarin alle functionele eisen en wensen werden opgenomen. “Wat ik erg waardeer is dat we ook het advies van ICoTec kregen om als stichting gebruik te maken van goedkopere Microsoft non-profit licenties”, aldus Esther. De opdracht werd gegund.
Geleverde dienstverlening
Stichting Het Lichtpunt heeft ervoor gekozen om één leverancier te hebben voor alles wat met techniek en communicatie te maken heeft. Deze dienstverlening bestaat onder andere uit het volgende:
- Microsoft Office 365, waarbij de zorgmedewerkers lokaal op de desktop kunnen werken. Belangrijke of privacygevoelige documenten worden centraal opgeslagen binnen het Microsoft Azure platform.
- Het inrichten van het lokale netwerk met snelle internetverbindingen, routers, switches en accespoints om de continuïteit van de verbindingen te garanderen.
- VoIP telefonie, voorzien van een duidelijk communicatieplan.
- Het volledige beheer van de ICT-omgeving met daarin opgenomen de helpdesk voor alles wat met IT en telefonie te maken heeft.
- Hardware leveringen, waaronder laptops en smartphones.
- Periodieke status besprekingen, waarin aangemelde en afgehandelde tickets worden besproken maar ook nieuwe trends aan bod komen.
“Voor ons is het fijn dat we met een IT- partij samenwerken die direct bereikbaar is. Iemand waarbij je niet in de wacht staat, wel waar je serieus wordt genomen en direct geholpen. Zo’n menselijke service heb ik niet eerder ervaren. De essentie van IT beheer is namelijk niet het aanmaken van servicetickets, maar vooral vinden van snelle antwoorden om ons eigen zorgniveau op een hoog peil te houden. Daarin zit voor mij het verschil met andere IT partijen”
Esther Meijvogel – Souverijn, Manager Facilitaire Zaken
Wil je ook volledige IT zorg?
Bij Stichting Het Lichtpunt behaalden we mooie resultaten. Zoals een goed werkend internet, stabiele apparatuur, veilige documentopslag en uitstekende communicatie (telefonie). Als je klein bent, maar toch flexibel wilt zijn, dan kan ICoTec ook jouw IT collega zijn. Daarom bieden we aan non-profit organisaties 3 gratis inventarisatiescans aan om een beoordeling te maken op het gebied van netwerkperformance, samenwerken en privacy (AVG).
Ben jij een van de 3 snelle beslissers voor een gratis scan? Neem dan hier contact met ons op.
Over Stichting Het Lichtpunt
Stichting Het Lichtpunt vindt het belangrijk dat mensen met een handicap plek hebben in de samenleving en dat er kansen geboden worden om zich te ontwikkelen. Deze waardevolle ondersteuning en begeleiding van mensen met een verstandelijke handicap wordt al sinds 1975 gegeven. Meer achtergrondinformatie kun je terugvinden op hun website. Namens ICoTec willen we Esther Meijvogel – Souverijn hartelijk danken voor het delen van haar positieve ervaringen.